جمعیت اسلامی افغانستان، Jamiat-e-Islami Afghanistan
جمعیت اسلامی

اعلامیهٔ جمعیت اسلامی افغانستان در مورد فرمان طالبان دربارۀ حقوق زنان

در مورد فرمان طالبان دربارۀ حقوق زنان

گروه طالبان اخیرا دیدگاه خویش را پیرامون آنچه حقوق زنان خوانده اند، طی فرمانی اعلام کرده اند. محتوای این فرمان، از یکسو نشانهٔ نگاه تقلیل‌گرایانهٔ این گروه به مسئله حقوق زنان است و از جانبی دیگر، واقعیت دیدگاه طالبان را در قبال این موضوعِ با ارزش حیاتی نشان می‌دهد و واضح می‌سازد که گروه طالبان هیچ‌برنامه و تعهدی در قبال حقوق اساسی زنان ندارد.
جمعیت اسلامی افغانستان باور دارد که حقوق اساسی زنان، شامل طیفی زیادی از مسایل بنیادین، مشمول حق تعلیم و تحصیل، حق کار و مشارکت و فعالیت سیاسی است که در این فرمان به آن چیزی اشاره نشده است و عملا پس از استیلای طالبان بر افغانستان، از آن محروم شده اند.
جمعیت اسلامی افغانستان انتظار دارد تا در نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی که قرار است در اسلام آباد برگزار شود، کشورهای اسلامی فشارهای لازم بر گروه طالبان وارد کنند که به حقیقت تن داده و با دیگر طرف‌های جامعهٔ افغانستان بر سر حق حاکمیت ملی، اصول اساسی و حقوق شهروندی از جمله حقوق زنان، ساختار نظام سیاسی بعدی و حق مشارکت سیاسی شهروندان، وارد بحث شده و با رسیدن به اجماع در این موارد، از این وضعیت اسفناک کنونی، عبور شود.

نظرات بسته شده است.