جمعیت اسلامی افغانستان، Jamiat-e-Islami Afghanistan
جمعیت اسلامی

متن سخنرانی صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان در همایش مجازی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به مناسبت دوازدهمین سال‌گرد شهادت رهبر جهاد و مقاومت، رئیس جمهور پیشین و شهید صلح افغانستان

بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَٰکِن لَّا تَشْعُرُونَ
اعضای محترم شورای رهبری مقاومت ملی برای نجات افغانستان، مهمانان گرانقدر، خانم ‌ها و آقایان،
السلام علیکم ورحمه الله و برکاته!
یکی از اهدافِ ‌مهمی که شهدای افغانستان برای آن قربانی‌ دادند، حمایت و حفاظت از همبستگی و اتحاد مردم و نیروهای سیاسی، فرهنگی و مدنی کشور در راستای پاسداری از ارزش‌های اسلامی، انسانی و ملی بود.
شهدای افغانستان، در رأس پروفیسور برهان‌الدین ربانی، شهید صلح و رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان، شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور، شهیدِ وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری، شهید استاد عبدالقادر ذبیح الله، شهید عبدالرحیم غفورزی، شهید حاجی عبدالحق، شهید عبدالمطلب بیک، شهید جنرال عبدالرازق، شهید مولانا سیدخیلی، شهید صفی الله افضلی، شهید جنرال داوود داوود، مرحوم‌ مارشال محمد قسیم فهیم، مرحوم ملا نقیب الله آخوند، شهید رسول محسنی، و همۀ یاران‌شان، با شجاعتِ وصف‌ناپذیری برای دفاع از ایمان، عزت، آزادی و شرف مردم افغانستان به استقبال شهادت شتافتند، و تا پایان عمر در جهتِ تقویتِ برادری، همکاری و وحدت میان مردم افغانستان فعالیت نمودند، و در این مورد دست‌آوردهای ماندگاری را به‌ یادگار گذاشتند. به این مناسبت یاد و خاطراتِ مسیردهنده و انگیزه‌بخشِ همۀ این شهدا را گرامی می‌داریم و راه‌شان را جاویدان می‌خواهیم. روح همه‌ی این شهدا شاد، یاد شان گرامی و راه شان مستدام باد.
مبارزۀ شهید صلح افغانستان و قهرمان ملی کشور و یاران و پیروان شان وقتی آغاز گردید که آزادی فکر و عملِ مردم سرکوب می‌گردید، به ارزش‌های اعتقادی و فرهنگی جامعه بی‌حرمتی می‌شد و ارادۀ جمعی در تعیین سرنوشت‌ سیاسی‌ مردم در معرض تعطیل شدنِ کامل قرار داشت.
وقتی دیده شد تلاش‌های روش‌مندی برای به اسارت گرفتن مردم افغانستان جریان دارد، رهبران نهضت اسلامی، به شمول استاد شهید، به این نتیجه رسیدند که با ادامۀ چنین تلاش‌ها، جامعۀ افغانستان از نظر سیاسی و فرهنگی، به یک جامعۀ راکد و مغلوب تبدیل خواهد شد. بنابراین، تصمیم گرفتند از طریق فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه، رژیم‌های وقت را متوجه اشتباهات‌شان سازند و با اولویت دادن به گفت‌وگو، برای توقف سرکوبِ ارادۀ مردم و ارزش‌های فرهنگی و فکری جامعه از همۀ روش‌ها و فرصت‌های مسالمت‌آمیزِ ممکن استفاده نمودند.
در فرجام، ناگزیر گردیدند با درپیش‌گیری مبارزۀ گرم، از کرامت و نقشِ مردم افغانستان در تعیین سرنوشت سیاسی جامعه دفاع کنند. برای این هدف، خلق روایت همه‌پذیر و اتحادِ مردم را به عنوان گزینۀ موفقیت‌آور در اولویت‌های مهم مبارزاتی خویش قرار دادند.
لازم به یادآوری است که در برنامه‌ای که دو روز قبل به مناسبت دوازدهمین سال‌روز شهادت استاد شهید در شهر استانبول برگزار شده بود، تعدادی از شخصیت های کشور دوست و برادرِ جمهوری ترکیه، که در دوران جهاد در کنار مردم افغانستان قرار داشتند، نیز در باره‌ی این مبارزات و ابعاد شخصیتی و فکری شهید صلح و جایگاه و تأثیرگذاری او در جهان اسلام صحبت‌های همه‌جانبه‌ای نمودند.
مرکز تدوین آثار رهبر شهید بخاطر آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با تاریخِ مبارزات مردم افغانستان، بویژه شخصیت مبارزاتی و داعیه‌ی استاد شهید، و همچنان ماندگار شدن اندیشه های شهدا و مبارزان راه عدالت و آزادی افغانستان، ارادۀ جدی دارد تا خاطرات و تحلیل‌های ارزشمندِ برادران ترک و سایر شخصیت‌های ملی و بین‌المللی را جمع‌آوری و در خدمت مردم قرار دهد.
حضار ‌ گرامی،
با تشکیل شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، نخستین گام در مسیر پی‌گیری یکی از اهداف شهدا که همانا اتحاد و همسبتگی حوزه‌ی مردمی ما می باشد، برداشته شده‌است، امّا برای تطبیق این اهداف، لازم است گام‌های بیشتری برداشته شود. عملی‌سازی آرمان‌های شهدا که مبارزه علیه ظلم در همۀ اشکال و انواع آن در میان آن‌ها حیثیت هدفِ محوری را داشت، مسوولیت درجه اولِ ما در شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان است.
حضار گرامی،
دنیا و مردم افغانستان می‌دانند که گرو طالبان ، نه تنها در حق زن و مرد افغانستان بدترین ظلمِ ممکن را انجام می‌دهد، بلکه این گروه در همه‌ی زمینه‌ها ناکام است. امّا این‌ها دلیل نمی‌شوند که مردم از ما بی‌محاسبه حرف‌شُنَوی کنند. مردم، بویژه زنان و جوانان، توقعاتی دارند، پرسش‌هایی دارند و انتقاد‌های دارند که ما در قبال همه‌ی این موارد باید پاسخگو باشیم.
ماهیتِ روایتی ‌که ما به آن باور داریم، ایجاب می‌نماید تا در قسمت اقناعِ اقشار مختلف مردم، به‌خصوص نسل جوان، با حوصله‌مندی و سعۀ صدر تلاش ورزیم. تفاوتِ جریان‌های طرف‌دارِ مردم‌سالاری و اعتدال‌گرا با گروه‌های خشونت‌پیشه در همین است.
حضار گرامی،
لازم است از جنبش‌های مقاومت زنان افغانستان و تلاش‌های ملی و بین‌المللی این جنبش‌ها حمایت ملموس صورت گیرد و در جهت رسانیدن صدای حق طلبانه‌ی آنها توجه بیشتر ی به خرج داده شود. جا دارد از مقاومت بانوان شجاعِ افغانستان برای دستیابی به حقوق انسانی و اسلامی‌شان اعلام حمایت کنیم.
در پایان، ضمن سپاسگزاری از حضور همه‌ی بزرگان، یکبار دیگر با راه و آرمان‌های شهدا تجدید پیمان می کنیم.
السلام علیکم ورحمته الله و برکاته

نظرات بسته شده است.